Навчально-науковий інститут бізнесу, економіки та менеджменту
СУМСЬКОГО ДЕРЖАВНОГО УНІВЕРСИТЕТУ

Сергій Побожій. Солярис. Виставка графіки

Це третя персональна виставка члена Національної спілки художників України, кандидата мистецтвознавства С.Побожія. На двох попередніх, у Сімферопольському художньому музеї (1997) та в галереї мистецтв “Академічна” Української академії банківської справи (2004), в експозиціях переважали твори, виконані у техніці пастелі. В експозиції виставки “Солярис” представлені малюнки графітним олівцем, створені протягом 2000 – 2006 років. Більша частина малюнків виконана у Седневі, у Лизогубівському парку. До таких відносяться роботи “Шевченкова липа”, “Брама. Седнів”, “Каштанова алея у Лизогубівському парку”, “Яблуневий сад”, “Седнівський пагорб”, “Седнівський краєвид”. Ці місця пов’язані з іменем Т.Шевченка, який перебував у Седневі в середині ХIХ ст. Деякі з них мають безпосереднє відношення до великого поета і художника. Автор знайшов те місце, звідки Т.Шевченко намалював кам’яницю і відтворив свою версію мотиву через 150 років в аркуші “Кам’яниця Лизогубів”. Авторська концепція природи найбільш повно втілилася у роботах, об’єднаних під назвою “Солярис”. Реальні мотиви природи інтерпретовані автором у дусі фантастичного роману С.Лема “Солярис”. Природа постає як живий Океан, таємниця якого на Землі не розкрита й дотепер. Зіткані з мережива ліній ці зображення-образи є паралельними природі, але не самою природою. Саме з цієї точки зору й слід розуміти ці композиції. Проте автор графічних композицій відмовляється від ілюстративності фантастичного, зосереджуючи увагу на оточуючій людину природі, створюючи свою картину світу. Навколишнє середовище постає в аркушах як таке, що позбавлене ознак часу, викликаючи низку асоціацій. Погляд художника спрямований на те, щоб виявити у буденному мотиві такі риси, які б показували як його прадавню, так й майбутню історію. У такому ж стилістичному ключі виконано й твір “Седнівський пагорб”, який органічно вписується до контексту серії робіт, які об’єднані під назвою “Солярис”. На вироблення філософської концепції природи автора вплинула також й естетика кінематографу А.Тарковського, зокрема його фільм “Солярис”. Окреме місце в творчості художника займає чеховська тема. У Будинку-музею А.П.Чехова в Сумах було зроблено з натури малюнок “В інтер’єрі”. На стилістику його виконання великий вплив мало оповідання А.Чехова “Студент”. Аркуш “Пам’яті Миколи Чехова” (2006) є спробою автора створити свою версію малюнку, сюжетна основа якого належить талановитому художнику М.Чехову, але який так і не був закінчений за життя митця. Численні замальовки мають різну топографію мотиву: від Криму і Сумщини до Львівщини. Проте і в невеликих за розмірами форматах спостерігається тяжіння автора до створення композицій.